Monday, 1 February 2010

Raja vs Raja Segala Raja

Semalam lepas kenduri dan parti harijadi jiran, Yati (cousin belah abah) ajak jalan2 kat Karamunsing. Saja katanya da lama tak keluar sama2. Eleh..rindu dengan kasih sayangku la tu hehehe. Satu kereta dengan beliau, yeay!! Saya sangat malas nak drive bila ada orang yang ada lesen turut bersama2 ni :)...Memang menambah vocabulary kata2 carutan je bila stranded in massive congestion kat pusat bandar tu..so kitaorang lepak2 la dekat KFC Karamunsing (kepci kata my half..hehe)..

After lepaking (huh,sejak bila transform nama lak ni), saya singgah Signature beli buku. Macam tak relevan pula kalau pergi sana untuk kemas rak buku atau mencatit kedatangan pengunjung, mesti la untuk beli buku. Buku yang saya beli 2 bulan lalu dah habis baca, boring pula saya baring terkebil2 pandang siling sebelum tidur tak ada bahan bacaan. Padahal boleh je saya mengaji atau pun berzikir, kan lebih afdal. Betul tak??Dan,yess, saya da berjaya mengopak duit sebanyak rm51.00 setelah membeli novel Bagaikan Puteri dan Mikhail from author kesayangan saya, Ramlee Awang Murshid dan sebijik majalah Ujang untuk menggelakkan diri sendiri nanti...hehehe...memang da lama mengumpul majalah Ujang ni,sejak zaman sekolah lagi..sebab tu la kot perangai pun da sewel macam Din Beramboi tu huhuhu...

Ermm..tapi apa kena-mengena pula tajuk dengan isi ni??ok, majalah Ujang ni walaupun penuh dengan ayat2 kelakar dan ntahpape je isi kandungannya, namun ada juga diselitkan dengan sudut renungan untuk santapan rohani kita. So, saya ingin mengambil beberapa keratan untuk saya kongsikan bersama sesiapa yang sudi menyinggahkan diri di blog saya ni...

~~Kita beradab dengan raja, bila dijemput ke istana, happy tak terkata...tapi dengan Raja Segala Raja, jemput ke masjid kita buat derk aje.

~~Kita beradab depan raja, pakai habis smart, tempah spesel lagi gitu...tapi depan Raja Segala Raja, solat pakai pelikat aje, kekadang tak berbaju.

~~Kita beradab dengan raja, nak ke istana esok, malam ni da bersiap...tapi dengan Raja Segala Raja, nak ke masjid liat, malam nak tahajud jangan harap.

~~Kita beradab dengan raja, dia suruh apa kita buat tanpa banyak cakap...tapi dengan Raja Segala Raja, dia suruh solat pun tak buat, buat pun sambil sangap.

~~Kita beradab dengan raja, apa dia tak suka kita tak buat, takut dikata derhaka...tapi dengan Raja Segala Raja, kita buat apa kita suka, tak takut masuk neraka.

~~Kita beradab dengan raja, bila dia ada kita rasa hina, rasa rendah diri...tapi dengan Raja Segala Raja, mana pernah Dia takde, masih jugak tak sedar diri.

~~Kita beradab dengan raja, dipanggil menghadap pun dah rasa bertuah...tapi dengan Raja Segala Raja, dengar azan pun kita menyampah.


So, tersentap sampai ke sukma jantung tak??bukan sukma (Sukan Malaysia) tau..tak berkaitan langsung hehehe...anyway, saling mengingati antara kita adalah digalakkan...if ada apa2 lagi pengetahuan berguna, tak kisahlah untuk santapan rohani or jasmani, saya akan paparkan...

Till then...



2 comments:

darkwing54 said...

waa,igt nak citer psal mkn kepci,rupanya ada isi len rupanya.....alhamdulillah,berigt le skit diri ni yg kdang2 dok lupo,hehe

ENY said...

hehe..kena seimbang gak..lepas kenyang perut kena kenyangkan nurani gak hehe